Как да изградим нови навици

Breaking Bad Habits

“Ние сме това, в което постоянстваме. Добродетелта не е действие, а навик.”

Сигурни сме, че сте чели безброй статии за това как да изградим нови навици, как да се отървем от нежеланите такива, как да си поставяме цели и да ги следваме.  Много информация, която ни доближава до така “желаното” Аз. Една по-добра, по-успешна, по-умна, по-красива версия на самите нас.

Как да създадем добри навици и да бъдем щастливи

Ако очаквате да прочетете пореднaта бърза формула за успех и след два дни да попаднете на нещо “по-революционно”, може би ще изгубите интерес в следващите редове. Но ако бихте искали да определите целите и желанията си – Вашите цели и Вашите желания, то спокойно можем да ви уведомим, че може да продължите да четете. Ако стигнете до края пък, ще откриете и интересни приложения за създаване на навици.

Нека започнем с определянето на вашите желания и навиците, които искате да придобиете. Замисляли ли сте се каква може да е причината всеки път, опитвайки се да следвате поредния наръчник за постигане на целите ви не се получава?

“Да се запиша на 10 нови курса”

“Да науча 2 нови езика”

“Да спортувам 4 дни в седмицата и да ям здравословно”

“Да печеля повече”….

Звучат ли ви познато?

Нека започнем оттам – преди да започнете да работите върху създаването на следващия си навик отделете няколко минути и се замислете дали наистина това е ваше желание или насадено очакване от заобикалящите ви хора и среда, че вие трябва да сте такъв. Представете си, че сте постигнали дадената цел, това прави ли ви наистина щастливи?

Готови ли сте? Нека преминем  към същността на навиците

  1. Напомняне: сигнала, който променя поведението
  2. Рутина: самото действие
  3. Награда: ползата, която получаваме от действието

Ето и пример: Светофарът светва зелено (напомняне, че трябва да потеглите), потегляте, приближавайки се до желаната дестинация (рутината, действието) и достигате дестинацията (наградата).

Как може да използваме успешно тази концепция?

Освен внимателното премисляне на даден добър навик, който искате да създадете, друг трик е да започнете с нещо малко и лесно изпълнимо. Така ще може да „изпробвате“ и „тренирате“ напомнянето, рутината и наградата.

Нека започнем с Напомнянето:

Най-лесният начин да започнете създаването на новия навик е да го направите част от навик, който вече имате. Старият, утвърден навик ще послужи за напомнянето за ново действие.

Например: Искам да създам навик да пия витамините си всяка сутрин (а не по което време на деня се сетя).

Избирам вече утвърден мой навик – да започвам деня си с чаша вода. За да направя нещата максимално лесни с напомнянето (чашата с вода) премествам до чашата си витамините. По този начин всяка сутрин, когато изпия водата си веднага виждам витамините и изпивам и тях.

Наградата – вземам витамините в точно определеното време, а не когато се сетя (ако се сетя) през деня.

За да определите своето напомняне може да направите два списъка: един, в който да изброите какви създадени навици имате (миенето на зъбите, закуска, оправянето на масата) и един, в който нещата се случват винаги (светофарът и сменянето на светлините)

Следваща стъпка е да включите новия навик към вече утвърдения. И не забравяйте да се наградите за добре свършената работа. Това е процес, който отнема време, подкрепяйте и насърчавайте се.

Ето и обещаните приложения за създаване на навици:

Nozbe

GoalsOnTrack

LifeTick

Изберете най-подходящия за вашите цели и не забравяйте да включвате само онези, които са ваши лични и биха Ви направили по-щастливи.

Успех!